zaterdag 1 augustus 2009

Wie wil de HEMA in Mill?

Hebben jullie het al gelezen? Het stond op de weblog van de burgemeester, dus het moet wel waar zijn! Er komt een HEMA in Mill! Het wordt aangekondigd alsof het iets heel geweldigs is.

Maar is dat wel zo geweldig? Zitten we echt te wachten op de HEMA? Ik wil helemaal niet zeggen dat ik het niet handig vind, want zoals heel veel andere Nederlanders haal ik ook regelmatig wat bij de HEMA. Dat combineer ik dan met andere dingen die ik in Uden of Boxmeer haal omdat ze in Mill niet te krijgen zijn. En dat vind ik helemaal niet erg, want in Mill doe ik allerlei andere boodschappen.

Wij waren er altijd heel erg trots op dat we in een dorp woonden met een eigen gezicht, een dorp dat geen verkeerslichten én geen HEMA had. De Blokker en het Kruidvat waren helaas al wel aan het straatbeeld toegevoegd, maar verder werden de winkels in Mill door hardwerkende plaatselijke middenstanders gerund en hadden gewoon 'eigen' namen zoals Mini & Maxi (ík heb het niet verzonnen) voor kindermode en ondergoed, Lamers voor gordijnen, slagerij Jansen, gezondheidswinkel Raven enz. Helaas hebben deze winkels het niet overleefd. Maar ook nu nog hebben we 'De Hippe Kip', die enig is in zijn soort en waar ze bijdetijdse kinderkleding verkopen, 'Buitengewoon' voor leuke cadeautjes, Verbeeten voor sport en speelgoed, Edo voor verlichting, Gremmen voor zijn en haar schoeisel, Schipperheijn voor boeken en schrijfartikelen enz. Ik vergeet er waarschijnlijk nog heel veel, maar ik wil maar zeggen dat het voor een dorp leuker is als het zijn identiteit o.a. ontleent aan de eigen winkels met namen die je elders niet tegenkomt.

Tegenwoordig kun je in iedere stad of iets grotere plaats in Nederland je inkopen bij dezelfde winkels doen. Grote ketens die ieder centrum overnemen en waar de eigen identiteit daardoor ver te zoeken is. Willen we dat ook in Mill of vinden we dat jammer?
Als dat de bedoeling van een Centrumplan Mill is, vind ik dat de huidige ondernemers alsnog moeten protesteren tegen zo'n plan. Want met de komst van de HEMA wordt misschien wel iets veel groters in gang gezet dan alleen het openen van zo'n zaak die een landelijke (tegenwoordig trouwens ook al in België en sinds kort zelfs in Frankrijk) keten vertegenwoordigt. Alle artikelen die de HEMA in Mill gaat verkopen, zullen niet meer gekocht worden bij De Hippe Kip, Buitengewoon, Verbeeten, Edo, Gremmen, Schipperheijn of wat voor soort artikel er ook bij de HEMA gekocht werd.

Deze week op Lievendags Weblog: De vaart erin
Deze week op IMMUUN: Lessen in zelfverdediging

Geen opmerkingen:

Een reactie posten