dinsdag 2 februari 2010

Een lange Lindenlaan in Mill?


Liesje leerde Lotje lopen langs de lange Lindenlaan, maar toen Lotje niet wou lopen toen liet Liesje Lotje staan. Dat liedje speelde door mijn hoofd bij het lezen van De Gelderlander vanochtend.
Vaak denk ik als ik het plaatselijke nieuws lees: Gekker moet het toch niet worden in Mill. Maar vandaag dacht ik even dat ik het gemeentelijke plan om 10 bloklindes te verkopen niet goed gelezen had. De bomen moeten weg omdat er op de plek waar ze nu staan misschien - ja ik schrijf misschien, omdat ik eerst wil zien voordat ik het kan geloven - een sociaal cultureel centrum gebouwd gaat worden. Maanden hoor je niks, heerst er volkomen radiostilte aangaande het fameuze Millse Centrumplan en dan blijkt er toch opeens vooruitgang. Ik neem tenminste aan dat er nu dus een definitief besluit is genomen inzake het cultureel centrum. Waarom zou je anders per 1 juni 2010 het plein voor het gemeentehuis bomenvrij willen hebben? Of zou het met het plein straks hetzelfde gaan als met de leegstaande winkels aan de Markt of de 'tijdelijke' parkeerplaats op locatie Vlaar. Het zal me benieuwen.
Hoe het ook zal verlopen en hoeveel er op dit moment al of niet definitief besloten is, dat je als gemeente 10 prachtige bomen gaat verwijderen, vind ik onbegrijpelijk. Tijdelijk verwijderen zou een mooie oplossing zijn, maar nee ze willen er echt vanaf. En wel onder de volgende voorwaarden:

========>> (bron: overgenomen van website gemeente Mill)
Algemeen
  • -de verkoop betreft de 10 lindebomen gesnoeid in blokvorm grenzend aan het plein voor het gemeentehuis en postkantoor
  • -alle 10 de bomen moeten voor 1 juni 2010 verwijderd zijn
  • -noodzakelijke verkeersmaatregelen zijn voor koper

  • Kabels en leidingen
  • -onderzoek aanwezigheid kabels en leidingen voor koper
  • -aanwezige kabels en leidingen mogen niet beschadigd worden
  • -beschadigingen aan kabels en leidingen zijn voor rekening koper

  • Verwijdering blokbomen
  • -tijdens verwijderen van de blokbomen wordt het plein maximaal 2 dagen afgezet
  • het plein wordt niet op woensdagen afgezet
  • -minimaal 2 dagen voor werkzaamheden aangeven wanneer werkzaamheden starten

  • Herstel bestrating
  • -bij verwijdering van blokbomen kan bestrating beschadigd worden
  • -bestrating dient in oorspronkelijke staat hersteld te worden
  • -ondergrond bestrating dient tot 8 cm onder bovenkant klinker opgevuld te worden met straatzand
  • -boomspiegel dient aangestraat te worden met vergelijkbare elementverharding
  • -in de boomspiegel dient minimaal 30 cm straatzand aangebracht te worden
  • -zand in zandbed moet laagsgewijs verdicht worden, verdichtingsgraad 98 %

  • Alle genoemde werkzaamheden zijn voor rekening koper.
    Eventuele onvoorziene schade dient door koper en op kosten van koper herstelt (deze spelfout is van de gemeente...) te worden. Schade dient binnen 2 weken na ontstaan van schade hersteld te zijn. Boete bij niet herstellen bedraagt € 500 per dag/dagdeel.
    <<=========

    Hebben jullie dit allemaal wel goed gelezen? Het is toch niet te geloven! De gemeente doet bomen in de verkoop onder voorwaarden dat er iemand met een enorme zak geld komt die alles voor zijn rekening neemt. Ook nog op straffe van een fikse boete als er iets fout dreigt te gaan. De bomen zijn duidelijk niet voor de gemiddelde Millse burger bestemd, ik ben bang dat we ze dan ook niet terug zullen zien in het dorp. Waarom de tweede helft van de Stationsstraat niet beplant met de lindes? Dan zou er weer die mooie oude laan ontstaan, zoals op oude ansichtkaarten te zien is. Stiekem hoop ik dat de gemeente lekker met de bomen blijft zitten en dat er helemaal niemand gaat bieden. Dan moeten ze daar in het gemeentehuis in ieder geval na gaan denken over een alternatief plan, bijvoorbeeld de bomen behouden. En waar ik erg benieuwd naar ben, is hoe de mensen in Mill over deze kwestie denken!

    Deze week op IMMUUN: Beschikbaar gesteld aan de wetenschap
    Op Lievendags Weblog: Pech

    Geen opmerkingen:

    Een reactie posten