Een nieuwe gemeenteraad maakt nieuwe plannen. Maar het was wel een heel opmerkelijk idee waarover ik deze week in de krant las. Mill moet bekende vakantiestreek worden. Waar komen die ambities opeens vandaan? Hoe realistisch is zo'n ambitie?
Om in aanmerking te komen voor 'toeristische belangstelling' moet er iets te bieden zijn. Wát maakt Mill zo aantrekkelijk dat de vakantiegangers staan te dringen om hier minstens een paar dagen door te brengen. Waarvoor zouden toeristen naar Mill willen komen? Om heel eerlijk te zijn, kan ik dat niet zo één, twee, drie verzinnen. Natuurlijk, Mill is een rustig dorp in een landelijk gebied. Een ideale omgeving om te fietsen en voor de mensen die geïnteresseerd zijn in de vaderlandse geschiedenis, hebben we dan ook nog wat 'sporen van de oorlog'. In een middag ben je daarmee klaar en dan fiets je Mill weer uit.
Er moet dus meer zijn om toeristen hier te krijgen én te houden.
Stel in geval 1: je hebt een leuke plek gevonden op een Millse camping en wilt met je gezin iets toeristisch doen in Mill. Waar gaan we heen? Als het lekker weer is, gaan we zwemmen in de Kuilen. Als het te koud is om buiten te zwemmen dan kunnen we met het hele gezin naar Fitland om te zwemmen. Maar is dat zo uniek dat je daarvoor speciaal in Mill vakantie komt vieren? Dat kan op veel plaatsen. Wat kunnen we nog meer doen, de andere dagen dat we op de camping staan?
Op een gezellig terras genieten van de drukte om je heen terwijl de kinderen lekker op het dorpsplein kunnen spelen? Welk terras, welke drukte en waar moeten die kinderen nou spelen?
Bij mooi weer gaan we een flink stuk wandelen op achterafweggetjes en door het bos. Tot de kinderen het genoeg vinden en gaan zeuren om een ijsje. Dan is het weer heel ver lopen voordat je dat ergens kunt kopen.
Stel in geval 2: Als echtpaar zonder kinderen ben je op fietsvakantie en wilt een paar dagen in Mill blijven. Een plek om te slapen is niet moeilijk te vinden, maar wat kunnen we verder doen in Mill behalve fietsen en wandelen? Hoe zit het met het culturele aanbod? Hadden we nou toch maar dat Bastiaanshuis met een vaste collectie en wisselende tentoonstellingen. Hoe leuk zou het voor deze doelgroep zijn als er regelmatig een koffieconcert zou zijn in de Concertzaal of nog beter in de open lucht bij de Tongelaar of bij Kasteel Aldendriel.
Ik hoop dat er in de inspiratienota die - waarschijnlijk door een duur bureau - gemaakt is, aandacht is voor deze punten. Je kunt wel roepen dat Mill een vakantiestreek moet worden (en 'bekend' worden, dat mag je alleen maar hopen), maar dan moet er eerst aan de voorwaarden worden gewerkt.
Is er al onderzoek gedaan naar de naamsbekendheid van Mill? Als redelijk nieuwe inwoner van onze gemeente kan ik zeggen dat het daar niet goed mee is. Als wij oude kennissen uit de Randstad tegenkomen, moeten wij meestal uitleggen wat voor dorp Mill is en waar het ligt. Het zou logisch zijn als er eerst gewerkt wordt aan de bekendheid van Mill en pas daarna aan de mogelijkheden voor toerisme.
In de krant stond dat er vijf plannen gepresenteerd zullen worden, waaronder een website. Nou is dat toevallig wel mijn vakgebied, websites. Als ik voor een klant een nieuwe website ga maken, vraag ik eerst altijd wat de klant wil laten zien op internet. Er moet namelijk iets bijzonders zijn waarmee je de aandacht wilt trekken. En welke mensen wil je bereiken met zo'n website? Op wie gaat de gemeente Mill zijn pijlen richten? En nog belangrijker: hoé ga je dat aanpakken?
Om als streek net zo bekend te worden als de Veluwe of de Betuwe zul je flink uit moeten pakken. Dat kost veel geld dat pas veel later terugverdiend kan worden. Kan dat wel in een gemeente waar bezuinigd moet worden?
Als laatste een onderwerp waar we het hier liever niet over hebben, maar waar je niet omheen kunt. Wie wel eens in de omgeving van Mill gaat fietsen, weet dat het er flink kan stinken. Rijd je bijvoorbeeld over de Volkelseweg richting Mill en je hebt wind mee, dan neem je ook de afschuwelijke lucht mee die daar hangt. Op andere plaatsen word je verrast door de geur van varkens, een luchtje dat je ook niet gemakkelijk kwijtraakt. Hebben de bedenkers van de plannen daar al een oplossing voor bedacht? Anders komen de toeristen misschien één keer en zoeken daarna weer de lekkere boslucht van de Veluwe of de bloesemgeur van de Betuwe op om vakantie te vieren.
Deze week op Lievendags Weblog: Koninginnedag?!
scrolling="no" frameborder="1"
style="border:none; width:300px; height:60px">
Om in aanmerking te komen voor 'toeristische belangstelling' moet er iets te bieden zijn. Wát maakt Mill zo aantrekkelijk dat de vakantiegangers staan te dringen om hier minstens een paar dagen door te brengen. Waarvoor zouden toeristen naar Mill willen komen? Om heel eerlijk te zijn, kan ik dat niet zo één, twee, drie verzinnen. Natuurlijk, Mill is een rustig dorp in een landelijk gebied. Een ideale omgeving om te fietsen en voor de mensen die geïnteresseerd zijn in de vaderlandse geschiedenis, hebben we dan ook nog wat 'sporen van de oorlog'. In een middag ben je daarmee klaar en dan fiets je Mill weer uit.
Er moet dus meer zijn om toeristen hier te krijgen én te houden.
Stel in geval 1: je hebt een leuke plek gevonden op een Millse camping en wilt met je gezin iets toeristisch doen in Mill. Waar gaan we heen? Als het lekker weer is, gaan we zwemmen in de Kuilen. Als het te koud is om buiten te zwemmen dan kunnen we met het hele gezin naar Fitland om te zwemmen. Maar is dat zo uniek dat je daarvoor speciaal in Mill vakantie komt vieren? Dat kan op veel plaatsen. Wat kunnen we nog meer doen, de andere dagen dat we op de camping staan?
Op een gezellig terras genieten van de drukte om je heen terwijl de kinderen lekker op het dorpsplein kunnen spelen? Welk terras, welke drukte en waar moeten die kinderen nou spelen?
Bij mooi weer gaan we een flink stuk wandelen op achterafweggetjes en door het bos. Tot de kinderen het genoeg vinden en gaan zeuren om een ijsje. Dan is het weer heel ver lopen voordat je dat ergens kunt kopen.
Stel in geval 2: Als echtpaar zonder kinderen ben je op fietsvakantie en wilt een paar dagen in Mill blijven. Een plek om te slapen is niet moeilijk te vinden, maar wat kunnen we verder doen in Mill behalve fietsen en wandelen? Hoe zit het met het culturele aanbod? Hadden we nou toch maar dat Bastiaanshuis met een vaste collectie en wisselende tentoonstellingen. Hoe leuk zou het voor deze doelgroep zijn als er regelmatig een koffieconcert zou zijn in de Concertzaal of nog beter in de open lucht bij de Tongelaar of bij Kasteel Aldendriel.
Ik hoop dat er in de inspiratienota die - waarschijnlijk door een duur bureau - gemaakt is, aandacht is voor deze punten. Je kunt wel roepen dat Mill een vakantiestreek moet worden (en 'bekend' worden, dat mag je alleen maar hopen), maar dan moet er eerst aan de voorwaarden worden gewerkt.
Is er al onderzoek gedaan naar de naamsbekendheid van Mill? Als redelijk nieuwe inwoner van onze gemeente kan ik zeggen dat het daar niet goed mee is. Als wij oude kennissen uit de Randstad tegenkomen, moeten wij meestal uitleggen wat voor dorp Mill is en waar het ligt. Het zou logisch zijn als er eerst gewerkt wordt aan de bekendheid van Mill en pas daarna aan de mogelijkheden voor toerisme.
In de krant stond dat er vijf plannen gepresenteerd zullen worden, waaronder een website. Nou is dat toevallig wel mijn vakgebied, websites. Als ik voor een klant een nieuwe website ga maken, vraag ik eerst altijd wat de klant wil laten zien op internet. Er moet namelijk iets bijzonders zijn waarmee je de aandacht wilt trekken. En welke mensen wil je bereiken met zo'n website? Op wie gaat de gemeente Mill zijn pijlen richten? En nog belangrijker: hoé ga je dat aanpakken?
Om als streek net zo bekend te worden als de Veluwe of de Betuwe zul je flink uit moeten pakken. Dat kost veel geld dat pas veel later terugverdiend kan worden. Kan dat wel in een gemeente waar bezuinigd moet worden?
Als laatste een onderwerp waar we het hier liever niet over hebben, maar waar je niet omheen kunt. Wie wel eens in de omgeving van Mill gaat fietsen, weet dat het er flink kan stinken. Rijd je bijvoorbeeld over de Volkelseweg richting Mill en je hebt wind mee, dan neem je ook de afschuwelijke lucht mee die daar hangt. Op andere plaatsen word je verrast door de geur van varkens, een luchtje dat je ook niet gemakkelijk kwijtraakt. Hebben de bedenkers van de plannen daar al een oplossing voor bedacht? Anders komen de toeristen misschien één keer en zoeken daarna weer de lekkere boslucht van de Veluwe of de bloesemgeur van de Betuwe op om vakantie te vieren.
Deze week op Lievendags Weblog: Koninginnedag?!
style="border:none; width:300px; height:60px">
Geen opmerkingen:
Een reactie posten