woensdag 2 december 2009

De bus. Beter dus.

Sinds wij in Mill wonen, maak ik regelmatig gebruik van het Openbaar Vervoer. Het is af en toe behelpen, want we wonen nou eenmaal niet in een gebied waar om de 12 minuten een bus rijdt en met de trein kan al helemaal niet vanuit Mill. Maar soms ga ik naar Utrecht of Den Bosch en rijd dan 's avonds met mijn echtgenoot met de auto terug. Dan is het toch prettig als de heenreis met het Openbaar Vervoer kan. Voor de bus kocht ik altijd een 45-strippenkaart en omdat deze bijna vol was, ging ik een nieuwe halen bij het postkantoor. Daar hoorde ik voor het eerst dat er een actie was om de bus in Brabant te promoten. Voor € 13,50 kocht ik een Brabantse 45-strippenkaart, iedere afgestempelde strip kost dus € 0,30. Voor 2 afgestempelde strips kun je 1 uur reizen. Door deze actie is het mogelijk om voor € 1,20 naar Den Bosch te 'bussen'. Dat is toch geweldig!
Met de 'normale' strippenkaart zou het me 13 strippen (is met 45-strippenkaart ongeveer € 5,90) hebben gekost. Meer over deze actie op De bus. Beter dus..

Zo'n busreis naar Den Bosch voert je trouwens over wegen waar je normaal nooit komt. Als ik zelf naar Den Bosch rijdt, dan is dat via de kortste weg eerst over de Middenpeelweg naar de rotonde bij Reek en dan vervolgens richting Oss, waar ik de snelweg (A59) opdraai. In ruim een half uur sta ik dan op de parkeerplaats bij de Hekellaan.
Met de bus doe je er wel wat langer over: In de Schoolstraat pak ik lijn 91 naar het busstation in Uden. Daar moet ik overstappen op lijn 160 naar Den Bosch. Het begin is goed, vanaf busstation Uden rijdt de bus redelijk direct naar de snelweg (A50) en dat stuk schiet lekker op. Maar na afslag Veghel begint een busrit met omtrekkende bewegingen door Veghel, Schijndel en Overland om vervolgens Den Bosch ter hoogte van het Provinciehuis binnen te rijden. 'Mijn' halte (Hertog Hendriksingel/Pettelaarseweg) is vlakbij de parkeerplaats aan de Hekellaan, vanaf dat punt is het nog een paar minuten lopen naar bijvoorbeeld het Koningstheater of het Theater Aan de Parade (TAP).

Natuurlijk kan ik ook eerst met de bus naar Cuijk en vervolgens met de trein naar Den Bosch. De reistijd is ongeveer even lang (20 minuten bussen en bijna een uur treinen), maar dan moet je wel over Nijmegen en dat betekent een extra keer overstappen. Bovendien zou het me 4 strippen (met de Brabantse buskaart ben ik dan al in Den Bosch) plus € 9,20 voor een enkele reis met de NS kosten.
De bus. Beter dus!

Deze week op IMMUUN: Gezond weer op
Op Lievendags Weblog: Den Bosch - Australiƫ - Den Bosch

Geen opmerkingen:

Een reactie posten