Nu de discussie over wel of geen toeristenbelasting in de gemeente Mill actueel is, vraag ik me af wat Mill eigenlijk aan toeristen te bieden heeft. Wat is er te doen in Mill waarvoor je er speciaal heen zou willen? Wat is de USP (Unique Selling Point) van onze gemeente?
Tijd voor een kort onderzoekje op internet, oftewel even 'googelen'. Als je 'Toerisme Mill' intypt krijg je behoorlijk veel hits, maar echt bijzondere informatie komt niet boven. De aandacht voor Landgoed Tongelaar en recreatiegebied De Kuilen is niet opvallend, terwijl dát nou juist de interessante punten voor potentiële toeristen zijn. Voor de rustzoekers een prachtig natuurgebied met zeldzame plantengroei en weinig voorkomende vogels en voor de 'actieve' vakantievierders juist de mogelijkheid voor watersport op de recreatieplassen. Daar zou best wat meer aandacht naartoe mogen gaan. Dat er fietsroutes zijn die het 'gemeentelijk grondgebied' doorkruisen, is niet bijzonder voor Mill. Dat zal wel in veel meer gemeentes voorkomen.
Een paar jaar geleden, vlak na het aantreden in zijn nieuwe functie, schreef burgemeester Verheijen al eens op zijn weblog over 'Mill op de kaart zetten'. Grote woorden gebruikte hij toen: 'Een imagocampagne die het goede van Mill en Sint Hubert onderstreept' en 'We schieten tekort in effectieve communicatie'.
Maar wat hebben we gemerkt van die imagocampagne? En zijn er inmiddels resultaten van die effectieve communicatie aanwezig?
Ook al een paar jaar inmiddels bedient de gemeente zich van de slogan 'Mill en Sint Hubert... een verrassende ontmoeting!' en dat is ook niet bepaald een originele aanbeveling. Die verrassende ontmoeting kan uiteindelijk overal wel plaats vinden, daardoor wordt het al moeilijker voor iemand van buiten om te onthouden dat het om Mill gaat. Een leuk artikel hierover stond afgelopen augustus op NRC.NEXTblog.
Als het gaat om de naamsbekendheid van onze gemeente, is er dan ook nog niet veel veranderd sinds die tijd. Uit ervaring weet ik dat heel veel mensen niet weten waar Mill ligt, laat staan dat ze er verder iets over kunnen vertellen. Als je toeristen wilt trekken, zal er toch iets moeten zijn waarmee je dat kunt doen.
Ik denk dat er zeker bijzondere attracties in ons dorp zijn, behalve De Tongelaar en De Kuilen heeft Mill wel degelijk iets dat je met recht uniek kunt noemen. Ons dorp bezit namelijk een unieke combinatie van een sport- en gezondheidscentrum. Alle denkbare sport- en ontspanningsfaciliteiten staan hier ter beschikking met een prachtig hotel en leuk restaurant om de overgebleven tijd door te brengen. De mogelijkheid om bijvoorbeeld een knie-operatie te combineren met een lang weekend sport en spel voor de rest van de familie zou wel eens meer benadrukt mogen worden. Het lijkt me dat de gemeente daar veel meer gebruik van zou kunnen maken. Als we Mill op de kaart willen zetten, bieden behalve De Tongelaar en De Kuilen, Fitland en Via Sana serieuze kansen.
Deze week op IMMUUN: Aangewakkerde vaccinatieangst
Op Lievendags Weblog: Com amor de Cesária Évora - van America naar Hilversum
Tijd voor een kort onderzoekje op internet, oftewel even 'googelen'. Als je 'Toerisme Mill' intypt krijg je behoorlijk veel hits, maar echt bijzondere informatie komt niet boven. De aandacht voor Landgoed Tongelaar en recreatiegebied De Kuilen is niet opvallend, terwijl dát nou juist de interessante punten voor potentiële toeristen zijn. Voor de rustzoekers een prachtig natuurgebied met zeldzame plantengroei en weinig voorkomende vogels en voor de 'actieve' vakantievierders juist de mogelijkheid voor watersport op de recreatieplassen. Daar zou best wat meer aandacht naartoe mogen gaan. Dat er fietsroutes zijn die het 'gemeentelijk grondgebied' doorkruisen, is niet bijzonder voor Mill. Dat zal wel in veel meer gemeentes voorkomen.
Een paar jaar geleden, vlak na het aantreden in zijn nieuwe functie, schreef burgemeester Verheijen al eens op zijn weblog over 'Mill op de kaart zetten'. Grote woorden gebruikte hij toen: 'Een imagocampagne die het goede van Mill en Sint Hubert onderstreept' en 'We schieten tekort in effectieve communicatie'.
Maar wat hebben we gemerkt van die imagocampagne? En zijn er inmiddels resultaten van die effectieve communicatie aanwezig?
Ook al een paar jaar inmiddels bedient de gemeente zich van de slogan 'Mill en Sint Hubert... een verrassende ontmoeting!' en dat is ook niet bepaald een originele aanbeveling. Die verrassende ontmoeting kan uiteindelijk overal wel plaats vinden, daardoor wordt het al moeilijker voor iemand van buiten om te onthouden dat het om Mill gaat. Een leuk artikel hierover stond afgelopen augustus op NRC.NEXTblog.
Als het gaat om de naamsbekendheid van onze gemeente, is er dan ook nog niet veel veranderd sinds die tijd. Uit ervaring weet ik dat heel veel mensen niet weten waar Mill ligt, laat staan dat ze er verder iets over kunnen vertellen. Als je toeristen wilt trekken, zal er toch iets moeten zijn waarmee je dat kunt doen.
Ik denk dat er zeker bijzondere attracties in ons dorp zijn, behalve De Tongelaar en De Kuilen heeft Mill wel degelijk iets dat je met recht uniek kunt noemen. Ons dorp bezit namelijk een unieke combinatie van een sport- en gezondheidscentrum. Alle denkbare sport- en ontspanningsfaciliteiten staan hier ter beschikking met een prachtig hotel en leuk restaurant om de overgebleven tijd door te brengen. De mogelijkheid om bijvoorbeeld een knie-operatie te combineren met een lang weekend sport en spel voor de rest van de familie zou wel eens meer benadrukt mogen worden. Het lijkt me dat de gemeente daar veel meer gebruik van zou kunnen maken. Als we Mill op de kaart willen zetten, bieden behalve De Tongelaar en De Kuilen, Fitland en Via Sana serieuze kansen.
Deze week op IMMUUN: Aangewakkerde vaccinatieangst
Op Lievendags Weblog: Com amor de Cesária Évora - van America naar Hilversum
Geen opmerkingen:
Een reactie posten