zondag 26 augustus 2007

Schapen...

Of het ooit werkelijkheid wordt, kan ik op dit moment nog niet verifiëren. Hoeveel dit nieuws waard is, weet ik ook niet. Maar als ik de reacties lees die onder mijn vorige bijdrage staan, dan lijkt het erop dat we binnenkort schapen krijgen in Mill. Ik hoop niet dat de burgemeester dat bedoelde, toen hij het over zijn plannen had om het imago van Mill op te poetsen.
Als je als plaats de aandacht wilt trekken met iets bijzonders, zul je daar in ieder geval als eerste mee moeten komen. En als ik me niet heel erg vergis, was Groningen daar al mee in het nieuws. Die gemeente startte in mei met een proef waarbij zo’n 300 schapen de taak kregen om het gras in de stad op een ecologisch verantwoorde manier kort te houden. (voor info, klik hier)
Of de proef ook gelukt is, zal later moeten blijken. Hierover vind ik nog nergens berichtgeving.
Als Groningen 300 schapen door de stad laat kuieren, hoeveel zouden er dan in Mill nodig zijn? Door een snel rekensommetje toe te passen (de stad Groningen heeft ruim 2200 inwoners per km2 en de hele gemeente Mill nog geen 220 inwoners op dezelfde ruimte) kom ik op een kleine kudde van 30 schapen. Net genoeg voor bij de kerststal in december ;-)
Met al die klinkers in ons dorp valt er voor schapen niet zo heel veel te smikkelen. Het zal toch niet de bedoeling zijn dat ze uw en mijn gazon komen begrazen? Of de berm langs de drukke Volkelseweg, dat lijkt me ronduit gevaarlijk.
Is het eigenlijk wel de bedoeling dat de schapen in de dorpskernen gaan 'grazen'? Want behalve de verkeersveiligheid zijn er dan nog wel enkele andere punten waarop gelet zal moeten worden. Bijvoorbeeld: hoeveel last ondervind ik dagelijks bij het uitlaten van de hond? Waar gaan al die schapen zich van hun keutels verlossen en wie gaat dat opruimen als er overlast ontstaat?
In de stad Groningen zijn meerdere herders, hoeveel herders gaat de gemeente Mill aanstellen? Wat zullen hun bevoegdheden worden, mogen ze bijvoorbeeld ook het verkeer regelen als de schapen ergens over moeten steken? Misschien kunnen ze dan ook meteen iets aan het willekeurig parkeren op de kruising Kerstraat - Oranjeboomstraat - Stationsstraat - Burg. Verstraatenlaan doen. Want stel je voor dat daar ook nog eens 30 schapen tussen de auto's door lopen, hoe kom ik dan ooit nog veilig aan de overkant?
Mocht het er ooit van komen dat er schapen door Mill gaan lopen, dan zal er vast wel goed over nagedacht zijn door 'de deskundigen'. Misschien dat ze nog iets kunnen leren van de ervaringen in Groningen of wellicht zelfs van dit bescheiden stukje.
Is het een idee om Martin Bril dan maar eens écht uit te nodigen om over de schapen in Mill te schrijven? (Lees hier wat hij de vorige keer over Mill e.o. schreef)
Blijkt het bovenstaande toch allemaal op een gerucht te berusten dat nooit waarheid zal worden, dan was het voor mij toch een leuke overpeinzing op de zondagochtend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten