Waren we vorige week nog in Perth, deze zondag brachten we door in Sydney. Tussen deze 2 steden zit 3 dagen treinen met de Indian Pacific. Voor iedereen die behoefte heeft aan onthaasten en er het geld voor over heeft, is dat een aanrader!
Maar op zondag 16 april 2006, Eerste Paasdag dus, was onze belangrijkste bezigheid het ontdekken van de Sydney Opera House. Een prachtig gebouw dat tot ieders verbeelding spreekt.
Wij zijn er eerst omheen gelopen, hebben het van verschillende kanten gefotografeerd en hebben tenslotte een kaartje gekocht voor de rondleiding.
The Sydney Opera House was oorspronkelijk een idee van Eugene Goossens, een Belg en ooit de dirigent van het Sydney's Symfonie Orkest. Er werd in januari 1956 een wedstrijd uitgeschreven voor architecten die gewonnen werd door de Deen Jorn Utzon. In 1959 werd met de bouw gestart.
De oorspronkelijke begroting was $ 7.000.000,= en het moest zo snel mogelijk klaar zijn. Uiteindelijk was er $ 122.000.000,= mee gemoeid en heeft de bouw tot 1973 geduurd. Inmiddels waren zowel Goossens als Utzon van het toneel verdwenen. Allebei door twijfelachtige omstandigheden. Utzon, op dit moment 88 jaar, is sinds 1999 in ere hersteld en werkt vanuit Mallorca nog aan verbeteringen en plannen voor the Opera House. Markant detail hierbij is dat hij niet meer in Sydney is geweest na het begin van de bouw en dus the Sydney Opera House nooit echt gezien heeft!
Het hele gebouw ademt een grandeur uit die met niets te vergelijken is. Ook binnen is het overweldigend mooi - en groot. Zie je aan de buitenkant witte en beige tegeltjes (speciaal in Zweden gemaakt en behandeld om het licht op een speciale manier te weerkaatsen), van binnen is het beton onbehandeld gelaten en zorgt daardoor voor een bijzonder krachtige uitstraling. Het glas dat gebruikt is, komt uit Frankrijk, maar behalve de tegeltjes en het glas bestaat het hele gebouw uit Australische materialen. Kilometers, 350 om precies te zijn, staal en veel beton zijn gebruikt om de constructie te waarborgen. De concertzalen zijn overal bekleed met hout om voor een juiste akoestiek te zorgen. Zelfs de lampen zorgen voor een goede verdeling van het geluid!
Het orgel in de concertzaal bestaat uit meer dan 10.000 pijpen, waarvan er iets meer dan 100 zichtbaar zijn. Deze zaal biedt plaats aan 2670 mensen. Er is nog een andere 'grote' zaal, hier worden de opera's vertoond en kunnnen 1550 mensen zitten. Dan zijn er nog 3 kleinere theaters met minder dan 500 stoelen.
Kortom: Jorn Utzon ontwierp een gebouw dat zijn tijd ver vooruit was... een gebouw dat het aanzien van een heel continent veranderde (Uitspraak van Frank Gehry bij de uitreiking van de Pritzker Prijs in 2003).
Maar op zondag 16 april 2006, Eerste Paasdag dus, was onze belangrijkste bezigheid het ontdekken van de Sydney Opera House. Een prachtig gebouw dat tot ieders verbeelding spreekt.
Wij zijn er eerst omheen gelopen, hebben het van verschillende kanten gefotografeerd en hebben tenslotte een kaartje gekocht voor de rondleiding.
The Sydney Opera House was oorspronkelijk een idee van Eugene Goossens, een Belg en ooit de dirigent van het Sydney's Symfonie Orkest. Er werd in januari 1956 een wedstrijd uitgeschreven voor architecten die gewonnen werd door de Deen Jorn Utzon. In 1959 werd met de bouw gestart.
De oorspronkelijke begroting was $ 7.000.000,= en het moest zo snel mogelijk klaar zijn. Uiteindelijk was er $ 122.000.000,= mee gemoeid en heeft de bouw tot 1973 geduurd. Inmiddels waren zowel Goossens als Utzon van het toneel verdwenen. Allebei door twijfelachtige omstandigheden. Utzon, op dit moment 88 jaar, is sinds 1999 in ere hersteld en werkt vanuit Mallorca nog aan verbeteringen en plannen voor the Opera House. Markant detail hierbij is dat hij niet meer in Sydney is geweest na het begin van de bouw en dus the Sydney Opera House nooit echt gezien heeft!
Het hele gebouw ademt een grandeur uit die met niets te vergelijken is. Ook binnen is het overweldigend mooi - en groot. Zie je aan de buitenkant witte en beige tegeltjes (speciaal in Zweden gemaakt en behandeld om het licht op een speciale manier te weerkaatsen), van binnen is het beton onbehandeld gelaten en zorgt daardoor voor een bijzonder krachtige uitstraling. Het glas dat gebruikt is, komt uit Frankrijk, maar behalve de tegeltjes en het glas bestaat het hele gebouw uit Australische materialen. Kilometers, 350 om precies te zijn, staal en veel beton zijn gebruikt om de constructie te waarborgen. De concertzalen zijn overal bekleed met hout om voor een juiste akoestiek te zorgen. Zelfs de lampen zorgen voor een goede verdeling van het geluid!
Het orgel in de concertzaal bestaat uit meer dan 10.000 pijpen, waarvan er iets meer dan 100 zichtbaar zijn. Deze zaal biedt plaats aan 2670 mensen. Er is nog een andere 'grote' zaal, hier worden de opera's vertoond en kunnnen 1550 mensen zitten. Dan zijn er nog 3 kleinere theaters met minder dan 500 stoelen.
Kortom: Jorn Utzon ontwierp een gebouw dat zijn tijd ver vooruit was... een gebouw dat het aanzien van een heel continent veranderde (Uitspraak van Frank Gehry bij de uitreiking van de Pritzker Prijs in 2003).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten