Iedere week staat er wel iets over in mijn blog: ons huis staat te koop. Sinds juni proberen wij samen met de makelaar de juiste koper te vinden. wij beseffen terdege dat ons huis niet zomaar een woning is, maar bestemd voor een specifieke doelgroep. Geen starterswoning of een pand voor mensen die van perfect houden. Voor de eerste groep is het huis te duur en voor de tweede groep is het te oud. Een huis uit 1894 heeft zijn karakteristieke eigenschappen, die kun je niet wegmoffelen met een laagje verf of stucwerk. Het zou zelfs erg zijn als dat gebeurd was.
Gelukkig merken wij dat er, nu de vakanties afgelopen zijn, steeds meer belangstelling voor ons huis is. Brochures worden opgevraagd en kijkers melden zich. Over een paar weken doen wij ook mee aan de Open Huizen Dag en dan hopen we nog meer belangstellenden te verwelkomen. Want ons huis moet je wel 'gevoeld' hebben voordat je het koopt. Zo op papier en internet kun je de foto's bekijken, dat is een begin. Maar het huis doet wat met je als je er binnenstapt. Tenminste zo hebben wij dat ervaren toen we er voor de eerste keer gingen kijken. Het liet ons niet meer los. Vandaar dat we er nu ook wonen en er jammer genoeg ook weer afscheid van moeten nemen. Want als we voordat we het kochten langer nagedacht hadden, was toen de afstand tot Utrecht waarschijnlijk al te bezwaarlijk geweest om hier te gaan wonen. Gelukkig hebben we toen niet echt naar ons verstand geluisterd, meer naar het gevoel gehandeld, anders hadden we nooit ervaren hoe fijn het is om in dit huis in Mill te wonen. Want voor Mill zullen wij altijd een plek in ons hart bewaren.
http://tekoop.station-mill.nl
Vanaf het begin dat wij er wonen, volg ik de 'politiek' en dan met name die over het centrumplan en de brede school. Ik heb moeten leren dat hier alles wat minder snel gaat dan in de Randstad waar wij hiervoor woonden. Maar de ontwikkelingen rond de brede school worden nu wel extra vertraagd. Het lijkt wel of de plannen compleet zijn teruggedraaid onder het mom van 'meer onderzoek' naar de beste locatie. Nu de twee katholieke basisscholen gefuseerd zijn, zou de volgende logische stap zijn om met de bouw te beginnen zodat katholiek en openbaar onderwijs zich in de nabije toekomst onder één dak bevinden. Samen met de peuteropvang, de buitenschoolse opvang, welzijnswerk en andere aan kinderen gerelateerde diensten. Alles onder één dak om samen van alle mogelijkheden gebruik te maken. Dat is volgens mij de filosofie die achter de bouw van een brede school zit. 'It takes a whole village to raise a child': opvoeden doe je met z'n allen. Maar in het dorp Mill wordt voornamelijk naar de kosten gekeken; of is dat de 'smoes' om alles bij het oude te laten? Want 'scholen met een wijkfunctie', 'integratie van school en samenleving' en andere principes van een brede school: daar hoor of lees ik nou nooit eens over als er weer 'nieuws' is over onze te bouwen brede school. Alle nadelen van grootschaligheid, locatie aan een drukke verkeersweg en de hoge kosten van nieuwbouw worden eindeloos uitgemeten, maar de voordelen die er zeker zijn komen in de Millse politiek eigenlijk niet aan bod. Jammer.
(Op het kaartje hieronder is in kaart gebracht waar in Brabant al brede scholen functioneren, waar ze voorbereid worden en waar nog helemaal geen plannen zijn.)
http://tekoop.station-mill.nl
Vanaf het begin dat wij er wonen, volg ik de 'politiek' en dan met name die over het centrumplan en de brede school. Ik heb moeten leren dat hier alles wat minder snel gaat dan in de Randstad waar wij hiervoor woonden. Maar de ontwikkelingen rond de brede school worden nu wel extra vertraagd. Het lijkt wel of de plannen compleet zijn teruggedraaid onder het mom van 'meer onderzoek' naar de beste locatie. Nu de twee katholieke basisscholen gefuseerd zijn, zou de volgende logische stap zijn om met de bouw te beginnen zodat katholiek en openbaar onderwijs zich in de nabije toekomst onder één dak bevinden. Samen met de peuteropvang, de buitenschoolse opvang, welzijnswerk en andere aan kinderen gerelateerde diensten. Alles onder één dak om samen van alle mogelijkheden gebruik te maken. Dat is volgens mij de filosofie die achter de bouw van een brede school zit. 'It takes a whole village to raise a child': opvoeden doe je met z'n allen. Maar in het dorp Mill wordt voornamelijk naar de kosten gekeken; of is dat de 'smoes' om alles bij het oude te laten? Want 'scholen met een wijkfunctie', 'integratie van school en samenleving' en andere principes van een brede school: daar hoor of lees ik nou nooit eens over als er weer 'nieuws' is over onze te bouwen brede school. Alle nadelen van grootschaligheid, locatie aan een drukke verkeersweg en de hoge kosten van nieuwbouw worden eindeloos uitgemeten, maar de voordelen die er zeker zijn komen in de Millse politiek eigenlijk niet aan bod. Jammer.
(Op het kaartje hieronder is in kaart gebracht waar in Brabant al brede scholen functioneren, waar ze voorbereid worden en waar nog helemaal geen plannen zijn.)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten